Trainingen en Wedstrijden - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Sander Kwakernaak - WaarBenJij.nu Trainingen en Wedstrijden - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Sander Kwakernaak - WaarBenJij.nu

Trainingen en Wedstrijden

Door: Sander Kwakernaak

Blijf op de hoogte en volg Sander

20 December 2017 | Tanzania, Arusha

Trainingen en wedstrijden
Hallo allemaal!

Hier dan eindelijk weer eens een blog van mijn kant. Het is alweer een tijdje geleden, maar dat komt ook wel doordat de afgelopen periode behoorlijk druk is geweest. Daarom kies ik er vanaf nu ook voor om per onderwerp te schrijven in plaats van gebeurtenissen per dag. Vandaag ga ik beginnen met te vertellen over de trainingen en de wedstrijden die Future Stars Academy organiseert. Op maandag- en woensdagmiddag is er training voor de U20 en U17 van de organisatie, daarnaast hebben we op zaterdag een trainingsdag waarbij de U7 tot en met U15 ’s ochtends trainden of een wedstrijd spelen en het ’s middags tijd is voor de U17 en U20 om te laten zien wat zij kunnen.

Op maandag- en woensdagmiddag gaan wij altijd om ongeveer 15.00u vertrekken met de bus vanaf het kantoor. Vervolgens maken we een hele tocht door de stad langs verschillende plekken om spelers op te pikken. Het laatste verzamelpunt is bij “Majengo Chini”. Elke plek in de stad heeft een naam gekregen eigenlijk zijn dit dus een soort wijken of herkenningspunten in de stad. Op “Majengo Chini” staan altijd een hoop spelers te wachten die het liefst met zijn allen tegelijk in de bus zouden willen springen. In de bus is plaats voor ongeveer 15 personen, maar er past met gemak wel ongeveer 25 personen in. Het is dus soms wel handig om als eerste in de bus te stappen, zodat je een zo goed mogelijke plek uit kan zoeken zodat je knieschijven niet breken als die tegen het bankje voor je stoten tijdens het rijden.
Uiteindelijk na ongeveer een uur rijden, komen wij meestal om ongeveer 16.00u aan op TGT. TGT is de naam van de accommodatie waar wij onze trainingen en wedstrijden mogen spelen. Het veld van TGT is echt van een verbijsterend goede kwaliteit als je dat vergelijkt met andere velden die hier in de buurt zijn. Het complex wordt geëxploiteerd door een Amerikaanse vrouw samen met haar Tanzaniaanse man. Op dit complex hebben ze ook een restaurant/bar (Johnny’s bar), een tennisbaan en volgens mij enkele accommodaties waar vakantiegangers kunnen verblijven. In deze bar is het mogelijk om een lekker bakje koffie te bestellen of als je er echt behoefte aan zou hebben kan je ook een biertje of zelfs een lekkere cocktail kunnen bestellen.

Zoals ik al vertelde komen wij vaak rond 16.00u aan op de accommodatie. Daar is het dan gauw omkleden voor alle jongens, zodat er zo lang mogelijk getraind kan worden. Als deze groepen trainen, dan ben ik samen met Thomas Rikanga (inmiddels zijn wij ook vrienden op Facebook) trainer van de U17. Bij deze trainingen is flexibiliteit wel een belangrijke karaktertrek om te bezitten. Je weet immers nooit van te voren hoeveel spelers er komen (al is dat bij U17 vaak wel tussen de 14 tot 18 spelers). Ook is het een uitdaging om een oefening te bedenken waarbij zoveel mogelijk spelers in beweging zullen zijn, zonder dat je de gevolgen merkt van het beperkt aantal ballen dat je tot je beschikking hebt (soms maar 5 of 6 ballen). Ook was het in het begin (zeker de eerste keer) nog wel lastig om trainen te geven, omdat ik eerst de Nederlandse termen voor mezelf moet vertalen naar het Engels en vervolgens nog maar moet hopen dat ze dan ook verstaan en snappen wat ik wil zeggen. Tegenwoordig gaat dit al veel beter en kan ik zelfs een paar kleine dingen in het Swahili over het veld roepen, zoals bijvoorbeeld Twende (Let’s go!), Safi (goed!), Raka Raka! (Sneller!), Pole Pole (rustig aan), Piga (schiet!). De tijd vliegt elke training voorbij en vaak hebben we maar tot ongeveer 17.30u of 18.00u te trainen, dus dat is ook niet zo lang. Daarna moet de U17 alweer stoppen, zodat ze weer teruggebracht kunnen worden naar “Majengo Chini". Vaakt zijn we tussen 19.00u en 20.00u weer terug bij Kundayo (de wijk waar wij in wonen). Inmiddels is het dan al zo donker geworden dat wij vaak voor het hek van de guesthouse worden afgezet, omdat het niet veilig zou zijn om dat laatste stuk te lopen.

Op zaterdag gebeurt hetzelfde riedeltje, alleen dan worden we om 8.30u al opgepikt hier aan de main road (de main road is ongeveer twee minuten wandelen vanaf ons guesthouse over een hobbelig niet geasfalteerde weg vol met hobbels. Vervolgens rijden we via een paar verzamelplaatsen weer naar “Majengo Chini” Daar wordt een selectie gemaakt van de spelers die als eerste in de bus mogen en de spelers die nog even moeten wachten voordat ze met de tweede shift mee kunnen rijden. Die ochtend ben ik trainer van de U9. Ook hier krijg ik te maken met de uitdaging dat je nooit weet hoeveel spelers je hebt (soms 6 soms 20). Daarnaast heb ik ook voor deze groep vaak maar 4 tot 6 ballen, waardoor het echt een challenge is om een goede training te organiseren.
Na de ochtendsessie gaan we vaak met de trainers op zoek naar een lokaal restaurant. Hier kan je dan een lokaal gerecht bestellen voor iets meer dan 1 euro. Vaak heb je dan de keuze tussen rijst met bonen, Ugali (Dat is een grote bol deeg, hier pak je dan telkens kleine beetjes van om tot een bolletje te rollen in je hand, vervolgens pak je een stukje vlees of wat groente en dat stop je tezamen in je mond) of Chips Mayai (dat is eigenlijk een gebakken omelet waar ook friet doorheen is meegebakken en soms ook wat groeten). Al met al zijn dit wel gerechten die goed te eten zijn en ook heel erg betaalbaar. Na de lunch gaan we dan weer terug naar “Majengo Chini” om ervoor te zorgen dat de U17 en U20 ook in kunnen stappen. Daarna rijden we weer naar TGT om daar een trainingssessie af te werken of een wedstrijd te spelen en soms dan is er een uitwedstrijd georganiseerd in Arusha en dan gaan we daarheen. Vervolgens begint het vaak alweer te schemeren voordat de training of wedstrijd is afgelopen.

Zoals ik net al vertelde is het vaak al donker op het moment dat ik terug kom van een training. Vaak zijn meiden dan al begonnen met het diner en kan ik gelijk aanschuiven. Na het diner is er dan nog even tijd om serie te kijken, met elkaar te praten of een spelletje te spelen. Als het dan ergens tussen 21.00u en 22.00u is, dan is het wel weer tijd om te gaan slapen. Vaak wordt je immers ’s ochtends al rond 7.00u wakker vanwege verschillende oorzaken. Tegelijkertijd heb je op de één of andere manier heb je toch wel je slaap nodig en dus ga je dan maar vroeg naar bed.. Morgen is immers weer een nieuwe dag!

• 20 December 2017 - 16:55

Tineke:

Hoi Sander,
    Wat leuk om nu eens te lezen hoe jou dag er een beetje uitziet.
    Zo ben je wel lekker bezig.
    Leuk om te lezen, dat het lukt om met zo weinig materiaal toch een leuke
    training neer te zetten.
    Iedere keer improvicerenl, en als het dan lukt geeft dat
    een mooi voldaan gevoel, lijkt me.
    En straks lekker een paar dagen vakantie.
    Geniet Sander en ik kijk nu alweer uit naar je volgende blog.

• 21 December 2017 - 04:54

Doreen:

Hoi Sander, erg leuk geschreven. Ik zie het zo voor me !!
    Zo zie je maar dat je inderdaad kunnen roeien met de riemen die je hebt.
    Wat een geweldige ervaring en uitdaging.
    Je zult vast een ander persoon zijn en dingen anders zien en aanpakken wanneer je weer terug bent in Nederland.
    Vieren ze eigenlijk ook Kerst in Tanzania?
    Veel plezier nog en blijf safe.
    Lieve groeten van
    Doreen